Odkud berete inspiraci k tvorbě Vašich děl?
Otázka Inspirace, velice jednoduchá. Co neznám to nemaluji. Vycházím z přírody, ze skutečnosti a tu pak jako vnitřní model,vyporozovaný a studovaný do detailů a pak znovuověřený ve zkizzách transponuji myšlenky a představy v obrazech,na kterých musím pak pracovat v konečné představě se všemi náležitostmi řemesla.( komposice,barva,zpracování atd. vše co ktomu v adekvátní formě náleží, aby odpovídala obsahu.Tomu mému.
Vzájemné ovlivňování, ale také naopak. Ovlivnění a pak odtažitost v záporném znaménku. V tomto smyslu ovlivnění existuje co existuje tvorba s jeho výtvorem. Je to proces tvoření. Existuje co existuje člověk. Smozřejmně,že něco jiného je plagiát a epigoství, to však nemá s kategorií tvorby nic společného. Vlivy jsou samozřemostí spolu s navazováním ve vývoji. Je to vývojový fakt spějící k novému až současnému.Bez vývoje v návaznosti by to nebylo možné. Staré zkušenosti dávají impulsy a inspirace k novému i jinému.
V umění,aby ještě bylo uměním pak spekulace o novosti,jedinečnosti bez poznání předchozího je nesmysl a dospívá k sofizmatům,oblbování a lží světicí účel a to je obchod. Faleš a podvod v rukou vulgárního obchodníka a ne umělce. Mediálně formovaná jedinečnost ve lži.
Tvořit je předvším práce a řehole, je to predestinace víry v umění. Práce na hřivně a tu má každý jinou, rodů mnohých, ale vždy posctivost v pravdě bez gest,nepoctivosti falešných cest,záměrů a arogance. Postmoderna, spíš postmódnost to je dnešní trend.Podlézání pokleslému vkusu byl a je vždy jen kýč, ať si říká a jmenuje se jak chce. Inspirace- sktečnost-realita-příroda-existece jsocna a člověka.
Jakou roli hraje umění ve Vašem dlouhém životě?
Otázka jakou roli hraje malování v mém životě ? Podstatná.Je to součást mé existence mého já, smysl života. Radost a uspokojení. Neumím si jinou formu seberealizace představit.
Zdá se, že ve Vašich dílech je barva hlavním prvkem, zvláště výrazný je potom přechod mezi teplými a studenými odstíny, co podle vás vyjadřuje tato rozdílnost?
Kde jsem poznal a jak, barevnost a tyto vzathy. Barva jeden ze smylů obrazu a vyjádření,osbní prřístup a myšlení barvou.
Ano fascinuje mne nejen barva,plocha a tvar, ale také čára,linka,Učil jsem se kreslit u profesora,jenž kreslil bez chyby znalý pravopisu linky, čáry. Neměl rád gumování,znovu a znovu až k úmoru, ale naučil, že čára má svůj řád,život a obsah.Právě tyto zkušenosti a poučení mně sblížili s linkou a barvou a snažím se o jejich symbiózu – barevná čára. Dám se unášet čarou,kresba mne vzrušuje dává uspokojení a vnáší mne do transcendentna, zkušenost a zkušeností z viděného a zažitého. Je to uspokojení,ale i symbolismus takto pojatý v jeho esoterice vedený k esoterismu v chápání a sdělení. To není abstrakce ve spekulaci a v ní pak spekulativně dovedené ke konsumentovi, k divákovi. Vycházím z podtsaty a z principu chápání reálného světa se všemi jeho atributy a vším živým v jeho metabolismu.
Lionela, linie mne pohlcuje,fascinuje a zajímá jako živý organismus. Ne kaligrafie a dekor.Nechci při tom říkat, že kaligrafie není umění,ale vyjádřená v jiné kategori a ne té moji. Ne kaligrafie, ale čára,linie jako trojrozměrná; v prostorovém pohledu,ne jako ornament, ale jako živoucí hmotný organismus. Čára žijící v prostoru tvořeném barvou,jejími valéry jako v přírodě,třeba krajině,prostředí v symbióze. Tato čára tedy není a ani nemůže být kaligrafický ornamet na ploše papíru tedy dvojrozměrná. Čára v prostoru a také sam o sobě trojrozměrná.
Ano jak se ptáte, dospěl jsem k tomuto vidění a ztvárnění čáry na základě stovek studií. Čára, prostor. Z toho pak kresba aktu,kde linka nenjen jako plošná, ale vyjadřující hmotu a oddělující se v prostoru. Musí mít objem,třetí dimenzi. A obsah,musí o tom kresleném vypovídat ,je to vzájemný dialog.
Dalším prvkem v některých Vašich dílech je žena, někdy přímo ženské pohlaví, co ve Vašich dílech představuje?
Dále se mne ptáte proč kreslit, malovat ženu se vším co k ní patří.Přístup k intimitě ženy bez vulgarity, ale v sexu, bezpohlavnost nemohu,neumím,je pro mne proti všem žákonům přírody.Žena jako maximální estetický objekt nekonečného intimního tajemství. Snažím se o tvorbu,namalování tohoto tajemství a to v kráse linie,právě jen v lince a barvě, ale ne už anonymně, ale v intaktní znalosti co do obsahu i formy. Nemají tedy identičnost barevnou,ale komponovanou se záměrem nezobrazovat,ale se snahou smyslového vnímání.Proto LIONELA VENERIS.
Je to čárka Venušina jedna ze znaků ženy vídaná už od pranedávna ve výtvarném umění. Intimní portrét, bez vugarity a lascivity.