Site icon Café Boheme

Interiér jako umění v současném českém designu

Darina Zavadilová je organizátorka mezinárodního festivalu současného designu designSUPERMARKET. Jako editorka nebo kurátorka se současně angažuje v několika dalších projektech, momentálně např. v online blogu Designeast.eu nebo monografické výstavě a publikaci o architektce Růženě Žertové. Je členkou redakční rady nezávislého vizuálního magazínu Komfort.

 

Darino, čím se zabývá designSUPERMARKET se můžeme dočíst, ale co to přímo znamená pro Vás osobně, jako ředitelku festivalu?

 designSUPERMARKET pro mě znamená vloženou důvěru ze strany designérů i návštěvníků. Pro mnohé designéry je naše akce jediným adekvátním místem, kde mají možnost před Vánocemi prezentovat a prodávat svoji tvorbu. Záleží mi především na tom, aby se to podařilo co nejlépe. Pro návštěvníky zase festival představuje jistou alternativu předvánočního komerčního šílenství. Snažíme se proto u tohoto konceptu zůstat a zachovat podobnou náladu designSUPERMARKETU, s jakou akci původně založili studenti UMPRUM v roce 2007.

 Jak jste se dostala k současnému designu, co Vás na něm zajímá?

K výtvarnému umění jsem měla vždycky blízko, k designu mě poprvé přivedly asi návštěvy Designbloku někdy od roku 2002. Pak jsme začala studovat dějiny a teorii designu na UMPRUM, a současně pracovat na Designbloku a projektu Křehký. Práce, především s Jiřím Mackem, mi ukázala design z úplně jiné stránky. Na designu mě baví fakt, že dělá každodenní život pohodlnější a zábavnější. Je to ten moment, kdy člověk dbá o věci kolem sebe, váží si práce druhých, má chuť „dělat si to v životě hezké“. A vůbec tu nemusí jít o finanční stránku věci.

 Jak shledáváte českou oblast designu?

V současném českém designu vidím především velký potenciál. Věřím, že především díky nim má český lehký průmysl šanci vrátit se na někdejší světovou špičku, kam patřil za tzv. První republiky. Je to ale ještě dlouhá cesta.

  Co si mám představit pod pojmem design jako umění?

Hranice mezi designem a uměním, potažmo užitým uměním, jsou velmi křehké. Design jako umění představuje objekty, které jsou určeny k multiplikování a k používání. Jejich koncept, příběh, filozofie však hraničí s uměleckým dílem. Tvorba mladých autorů skupiny Vyrobeno Lesem poukazující na stav prostředí lesů a vztah lidí k nim, nebo koncept Hidden Factory reflektující staré techniky ve výrobě porcelánu, to jsou pro mě umělci.

 Co považujete za Váš nejzajímavější projekt?

Asi se nedá říct nejzajímavější, ale mně osobně nejbližší. Jedná se o moji diplomovou práci na UMPRUM s tématem designu na Kubě jako politickým nástrojem. Ráda bych toto téma a potažmo celou otázku designu v Latinské Americe dále rozvíjela.

Jak vznikl nápad festivalu Signal, za kterým též designSUPERMARKET stojí?

Za Signálem stojí stejná produkční společnost Fresh Films, která pořádá i designSUPERMARKET, realizační tým je ale jiný. S původním nápadem na festival přišel Martin Pošta, ředitel Signálu a současně producent designSUPERMARKETU. Společně se skupinou Macula figuruje v České republice jako průkopník videomappingu – před několika lety např. mapovali Staroměstský orloj. Spojení světových jmen světelného umění, krásy Prahy a moderních technologií představuje velkolepý zážitek pro nejširší veřejnost. A to bylo hlavním záměrem.

 V současné době jste i součástí česko-německého projektu COME-IN, výstavy umístěné v historických prostorách bývalé Jezuitské koleje, nyní sídlo GASK – Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře, jak se Vám líbí propojení historie s moderní dobou, umění s designem?

Výstava Come-in do velké míry reaguje na politickou minulost Německa. Myslím si ale, že ačkoliv mladí designéři uvedení v naší výstavě Přes práh, totalitní dobu moc nepamatují, v jejich dílech se tak trochu také promítá. Jsou tam reakce na tradiční výrobní postupy, moderní reminiscence nábytku z domovů našich rodičů… Líbí se mi, že se sešly dvě vizuálně naprosto nesourodé výstavy, které reagují na jedno téma z opačné strany a uprostřed se potkají. S kurátorkou Come-in Renate Goldmann jsme se shodly, že je potřeba vytvářet takové reflexe, a že Come-in by si po asi 15 letech zasloužil nové vydání. Bylo by úplně jiné.

 

O designSUPERMARKETu

designSUPERMARKET je mezinárodní prodejní festival současného designu. Jeho ambicí je vytvářet kontinuální platformu pro vystavování autorské tvorby v oblasti produktového designu, designu doplňků, módy, šperku a grafického designu v podání současných nejlepších českých i zahraničních studentů uměleckých škol a mladých profesionálů.

Festival si klade za cíl především co nejzodpovědněji  přiblížit design široké veřejnosti a všemi možnými způsoby propagovat tvorbu mladých autorů. Festival se od roku 2007 koná vždy v druhém prosincovém týdnu. V roce 2013 připadá termín na 4. – 8 prosince. Krom toho letos poprvé představuje také speciální módní edici festivalu s názvem STUDIO designSUPERMARKET. Jedná se o oficiální doprovodný program Mercedes-Benz Prague Fashion Weekend 2013.

http://www.designsupermarket.cz/

COME-IN/Přes práh

15/9 – 1/12 2013

 Výstava „COME-IN“ a její konfrontující česká část „PŘES PRÁH“ byla v GASK zahájeny již v sobotu 14. září 2013 v 17,00 hodin slavnostní vernisáží. Milovníci současného umění a designu pak mohou obdivovat vystavovaná díla od 15. září do 1. prosince 2013. Německou část COME – IN pořádanou IFA – Ústavem pro zahraniční kulturní vztahy zastupuje 25 německých umělců a jejich díla, jako jsou objekty, sochy, prostorové instalace a videa. Ke spolupráci na české části výstavy oslovil GASK kreativní platformu designSUPERMARKET stojící v pozadí stejnojmenného festivalu současného designu v Praze.

www.gask.cz

Exit mobile version